Zasób umiejętności, jakim powinien dysponować dobry pośrednik nieruchomości, jest bardzo szeroki. Niezbędne są zdolności sprzedażowe, bez których nie sposób pozyskiwać nabywców nieruchomości. Jednak wykształcenie marketingowe to nie wszystko, pośrednik powinien również posiadać doskonałe umiejętności komunikacyjne. Okazują się one niezbędne zarówno w kontakcie z nabywcami nieruchomości, jak i z klientami, którzy pragną sprzedać swoje mieszkanie lub dom. Jakich najczęstszych popełnianych błędów pośrednicy powinni się wystrzegać? Poniżej 5 zwrotów, których dobry pośrednik nigdy nie używa w kontakcie z klientem.
„To mieszkanie wygląda fatalnie”
Sprzedaż mieszkania to dla właścicieli duże przeżycie. Z nieruchomością zazwyczaj wiąże się wiele wspomnień, przez które są oni do niej przywiązani. Tym samym można spodziewać się bardzo negatywnej reakcji na bezpośrednią krytykę mieszkania, nawet jeśli rzeczywiście nie jest ono w najlepszym stanie. W takiej sytuacji należy delikatnie zasugerować odrestaurowanie wnętrza przed wystawieniem mieszkania na sprzedaż.
„Na pewno jakoś dojdziemy do porozumienia”
Niektórzy pośrednicy mają w zwyczaju używać nieprecyzyjnych zwrotów, przez co wzbudzają wątpliwości u klientów. Sprzedając mieszkanie, klient pragnie współpracować z osobą konkretną, na której może polegać. Warto już na samym początku współpracy jasno określić warunki współpracy, aby uniknąć jakichkolwiek niedomówień.
„Z pewnością mam rację”
Powinieneś być zdecydowany, jednak nie upieraj się przy swoim zdaniu, jeśli nie jesteś pewien, czy masz rację. Lepiej przyznaj się do błędu i zapewnij klientów, że sprawdzisz swoje wątpliwości. W ten sposób zyskasz ich zaufanie.
„Musicie to zrobić”
Często pośrednik widzi konieczność wykonania pewnych czynności, czego klienci zdają się nie dostrzegać. Niemniej jednak nie można ich do niczego zmuszać, gdyż to ich nieruchomość jest wystawiona na sprzedaż i do nich należy ostateczna decyzja w każdej sprawie związanej z transakcją. Przekonywanie klientów, że muszą coś zrobić, najczęściej przynosi skutek odwrotny od zamierzonego. Mają oni bowiem wrażenie, że pośrednik próbuje podejmować za nich decyzje, przez co mogą się do niego mocno zniechęcić. Należy zatem przekonywać klientów do poszczególnych działań, używając konkretnych argumentów, aby ostatecznie podjęcie aktywności było ich decyzją, podjętą z pełnym przekonaniem.
„Wasze działania są nieprawidłowe”
Jeżeli dotychczasowe działania sprzedażowe klientów nie były właściwe, należy wskazać błędy, jednak powinno to zostać poprzedzone pochwaleniem tego, co było dobre. Nikt bowiem nie lubi krytyki, przez co klient może zareagować na nią rozżaleniem i utratą motywacji do dalszych działań. Lepiej, aby pośrednik zasugerował, iż zna lepsze rozwiązania, nie mówiąc wprost, że dotychczasowe były całkowicie złe.