Szukając mieszkania do kupna lub pod wynajem, często musimy korzystać z pomocy agenta nieruchomości, który zaprezentuje nam wszystkie propozycje z oferty na rynku spełniające nasze wymagania. Agent nieruchomości oprowadzi nas także po danym mieszkaniu lub domu, a także odpowie na wszelkie pytania lub wątpliwości dotyczące danej nieruchomości.

Wiadomą rzeczą jest, że pośrednicy pracujący w agencjach nie robią tego za darmo i chcąc utrzymać firmę, w której pracują, pobierają odpowiednią prowizję. Biura nieruchomości posiadają różnego rodzaju stawki za wykonaną pracę i często same podkreślają, że otwarci są na negocjacje.

Stawki w biurach nieruchomości 

Za fachowe doradztwo i oprowadzanie klienta po mieszkaniu lub domu, biura nieruchomości pobierają z reguły prowizję w zakresie 2-5% od wartości mieszkania. Należy pamiętać, że procent ten to kwota netto, do której należy doliczyć 23% obowiązującej stawki VAT. Poza określoną stawką warto również dodać, że niektóre biura nieruchomości nie pobierają równej prowizji od sprzedającego i kupującego, z reguły większy procent zapłacić musi sprzedający.

Wysokość prowizji pośrednika nieruchomości - czy warto negocjować?

Funkcje wykonywane przez agenta nieruchomości 

Pośrednik pobierający prowizję ma do wykonania szereg zadań. Pierwszym i najważniejszym jest poszukiwanie klientów nie tylko do zakupu, ale i sprzedaży określonej nieruchomości. W przypadku znalezienia mieszkania na sprzedaż, przed oprowadzeniem potencjalnych kupców, agent musi dokładnie sprawdzić stan prawny i określić, czy dana posiadłość może zostać wystawiona.

Kolejnym zadaniem wchodzącym w skład obowiązków agenta nieruchomości jest oprowadzenie klienta po nieruchomości, uczestniczenie w procesie sprzedaży/zakupu oraz wystawienie dokumentów finalizujących transakcję. Warto zaznaczyć, że agenci dostają prowizję wyłącznie w przypadku pomyślnego zakończenia transakcji.

Negocjacje - kiedy tak, a kiedy nie? 

Chcąc negocjować cenę z agentem nieruchomości warto mieć na uwadze rodzaj biura, z jakim współpracujemy oraz postawę pośrednika. W przypadku dużych i sprawdzonych biur negocjacje często kończą się sukcesem, lecz jest to zdecydowanie kosztem zaangażowania pracownika. Małe biura nieruchomości w celu pozyskania klientów, poświęcają im dużo uwagi i czasu, przez co nie będą zbyt chętne na prowadzenie negocjacji.